پیام


قـومی متفكرند در مـذهب و دیـن *** قومی به گمان فتاده در راه یقین
می ترسم از آن كه بانگ آید روزی *** كای بیخبران راه نه آنست و نه این

دوستان عزیز مهم نیست که احمدی نژاد یا خامنه ای یا فلانی چه گفته و چه کرده.
این حکومت از بیدار شدن من و تو میترسد
مهم این است که من و تو به هم چه می گوییم

۱۳۸۹ خرداد ۷, جمعه

کتاب "اسلام شناسی" از علی میر فطرس

 فهرست کتاب اسلام شناسی جلد اول
حضرت محمد و پیدایش اسلام:
زمینه های اجتماعی و فرهنگی  -   تاثیر عقاید زرتشتی   -  "امّی بودن" پیغمبر  -   ماجرای غرائیق  -  مهاجرت به مدینه و تحکیم قدرت سیاسی - مذهبی  -   اشراف مکه اسلام را می پذیرند   -  مرتد شدن کاتب وحی   -  کسب غنائم، انگیزه اصلی اعراب  -  اسلام و مالکیت   -  تعالیم اخلاقی - اجتماعی قرآن و محمد  -  بردگی در اسلام  -  زن از دیدگاه اسلام  -  ماهیت "برابری و برادری اسلامی"  -  مرگ حضرت محمد و ظهور اختلافات


حکومت خلفای راشدین:
ماجرای سقیفه  -  غدیر خم و مساله جانشینی حضرت علی  -  برگشتن توده ها از اسلام و ظهمور پیغمبران جدید  -  حمله اعراب به ایران  -  اشراف ایرانی اسلام را قبول می کنند  -  قتل عمر: انعکاس از نارضایتی توده ها  -   مقاومت ایرانیان در برابر اعراب  -  جنگ جمل  -  جنگ صفین  -  خوارج  -  جنگ نهروان  -  قتل حضرت علی

نیم نگاهی به کتاب
امّی بودن پیغمبر:
محمد از آغاز جوانی ضمن مسافرت هایی به شام (که از مراکز پیشرفته جهان بود) با عده ای از پیشوایان دین مسیح چیزهای بسیاری شنید. بقولی: محمد تازه به آستانه جوانی گام نهاده بود که همه مردم مکه او را مردی دانا و هوشمند می دانستند.
از بعضی متون و منابع معتبر تاریخی نیز به روشنی استنباط می شود که پیغمبر علاوه بر سواد خواندن، سواد نوشتن نیز داشته است، از جمله، طبری در ذکر حدیبیه یاد آور می شود:
"پیغمبر در ماه ذیقعده(سال ششم هجری) به قصد زیارت کعبه رفت. اما اهل کعبه نگذاشتند که پیغمبر وارد شود و صلح شد که پیغمبر سه روز در مکه بماند و چون صلحنامه می نوشت چنین نوشت: این صلحنامه محمد پیغمبر خدا خواست... اهل مکه گفتند: اگر تو را پیغمبر خدا می دانستیم مانع ورود تو نمی شدیم، ولی تو محمدبن عبدالله هستی. پیغمبر گفت: من پیغمبر خدا هستم و محمدبن عبدالله هستم. و به (حضرت) علی گفت: (کلمه) پیغمبر خدا را (از متن صلحنامه) محو کن! اما علی گفت: نه! هرگز تو را محو نمی کنم! پیغمبر صلحنامه را بگرفت و کلمه محمد را بجای پیغمبر خدا نوشت."
بنابراین مساله "امّی بودن پیغمبر" می تواند افسانه ای باشد که بوسیله آن کوشیدند تا به شخصیت محمد بعدی فوق طبیعی بدهند و از این "معجزه" در پیشبرد اندیشه هایش (در لباس کلام خدا) بهره برداری نمایند، در حالیکه میدانیم "امّی" منسوب به "امّ القراء - مکه" زادگاه پیغمبر می باشد.

علی میر فطرس
----------------------------------------------------------------

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر