پیام


قـومی متفكرند در مـذهب و دیـن *** قومی به گمان فتاده در راه یقین
می ترسم از آن كه بانگ آید روزی *** كای بیخبران راه نه آنست و نه این

دوستان عزیز مهم نیست که احمدی نژاد یا خامنه ای یا فلانی چه گفته و چه کرده.
این حکومت از بیدار شدن من و تو میترسد
مهم این است که من و تو به هم چه می گوییم

۱۳۸۹ اردیبهشت ۴, شنبه

رباعیات خیام و آثار مربوط به خیام و مستند عمر خیام از بی بی سی

خیام
200px-Omar_Chayyam.jpg
می خوردن و شاد بودن آيين منست
فارغ بودن ز کفر و دين؛ دین منست

گفتم به عروس دهر کابين تو چیست
گفتــا دل خـرم تـو کابين مـن است

شما خیام را چقدر می شناسید؟

ارنست رنان : خیام نمونه برجسته آزاد اندیشی آریاییها بوده است . او پیوسته میکوشید تا گردن خود را از دست قوانین خشک و انعطاف ناپذیر اعراب رها کند .
گفتار فلسفی این بزرگ مرد ایرانی در جهان امروز به تمام زبانهای دنیا ترجمه شده است و  در بسیاری از دانشگاه معتبر جهان کتب وی تدریس می شود . به راستی جهان به این پیر خرد ایرانی میبالد .تا سال 1960 نیز بیش از 3000 کتاب و رساله درباره خیام نوشته شده است .ستاد سعید نفیسی پس از تحقیقات وسیعی درباره خیام گفت رباعیات خیام تا سال 1925 :
سي و دو بار انگليسي  - شانزده بار فرانسوي  - يازده بار اردو  - دوازده بار آلماني  - چهار بار روسي  - چهار بار ترکي  - پنج بار ايتاليايي - هشت بار عربي  و چند بار به ارمني و سوئدي و دانمارکي ترجمه شد و تا امرزو ثابت شده است که رباعياتش به تمام زبانهاي زنده دنيا ترجمه شده است . رباعیات جهانی خیام نام و فرهنگ ایران را برای ابدیت زنده نگه داشته است .
در تونس هتلی به نام خیام ساخته شده‌است.
در فرانسه و مصر شراب‌هایی به نام خیام تولید می‌شود.
گفته می‌شود که خیام هنگامی که سلطان سنجر در کودکی به آبله گرفتار بوده وی را درمان‌نموده‌است.
یکی از حفره‌های ماه به افتخار خیام «عمر خیام» نامیده شده‌است.
و ...
حكیم عمر خیام نیشابوری ریاضیدان و فیلسوف و منجم و شاعر شهیر ایرانی كه در عصر طلایی و رستاخیز ایران زمین میزیست و رباعیات خیام كه توسط ادوارد فیتزجرالد به انگلیسی ترجمه شده سومین كتاب پرفروش پس از انجیل و كلیات شكسپیر در اروپا به حساب می آید و این در حالی است كه هنوز در ایران خیلی ها با ارزش و مرتبه این دانشمند نامی آشنایی ندارند.

PIC_H438.jpg

چون در گذرم به باده شویید مرا
تلقين ز شراب ناب گویید مرا

خواهید به روز حشر یابید مرا
از خاک در میکده جوييد مرا



تندیس این بزرگ مرد ایرانی , اسطوره مشرق زمین در دانشگاه فلورنس ایتالیا نصب گردیده  است و حسین فخیمی مسئول ساخت این تندیس شده بود . هر ساله در 28 اردیبهشت ماه یاد و گرامیداشت او در نیشابور برقرار میگردد و مردم بسیاری از شهرهای گوناگون بر مزار پاک این فیلسوف , عارف و ستاره شناس بزرگ ایرانی گردهم می آیند . یادش گرامی . روحش شاد .

چند وقت پیش بی بی سی مستندی بسیار زیبا و کامل از خیام تهییه کرد که هم به انگلیسی و فارسی پخش شد. من چند تا لینک غیر مستقیم برای دانلود این مستند پیدا کردم. امیدوارم نسخه ی خوب و با کیفیتی رو بتونم آپلود کنم تا شما راحت دانلود کنید.





سرور اول - در سه قسمت:

سرور دوم - در 16 قسمت:

کتاب های داخل پوشه:


در مورد رباعیات خیام تحقیقات زیادی شده است و در آن میان چهار تحقیق محققانه وجود دارند که عبارتند از پژوهش هایی که صادق هدایت، ذکاءالملک فروغی، علی دشتی و محمد علی بهرامی انجام داده اند. با توجه به این پژوهش ها تعداد رباعیات اصیل خیام را چنین میابیم:
صادق هدایت 142 رباعی
ذکاءالملک فروغی 178 رباعی
علی دشتی 74 رباعی
محمد علی بهرامی 138 رباعی

دیگر مطالب مرتبط:

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر