پیام


قـومی متفكرند در مـذهب و دیـن *** قومی به گمان فتاده در راه یقین
می ترسم از آن كه بانگ آید روزی *** كای بیخبران راه نه آنست و نه این

دوستان عزیز مهم نیست که احمدی نژاد یا خامنه ای یا فلانی چه گفته و چه کرده.
این حکومت از بیدار شدن من و تو میترسد
مهم این است که من و تو به هم چه می گوییم

۱۳۸۹ مرداد ۲۲, جمعه

علم یا مذهب ، کدام را می خواهی؟

... يکی از اين دوراه ، راه آن بخشی از جهان بشری است که دست کم چهارصد سال است که پرچمدار تمدن جهان است و تقريبا همه پيشرفتهای علمی و فنی و اجتماعی و فرهنگی اين جهان را درانحصار خويش دارد. جهانی که دانش امروزما ، صنعت و تکنولژی امروز ما، برق و تلفن و تلگراف و بيسيم و راديو و تلويزيون و فکس و اينترنت ما ، چاپ وعکاسی ما ، بدان تعلق دارند، جهانی که با تلسکوپهای خود راه دنيای بينهايت بزرگ و با ميکروسکوپهای خود راه دنيای بينهايت کوچک را بروی خويش گشوده وازطريق ما همواره ها وزيردريائی های خود کرات آسمانی و اقيانوسهای زمينی را در محدوده عمل خويش گرفته است. جهانی که اتم را شکافته و به قوانين رياضی گرداننده کائنات دست يافته است. جهانی که بيماريهای هزاران ساله را مهار کرده، مرگ و ميرانسانها را پائين آورده و جمعيت آنان را تنها درطول يک قرن از دو ميليارد نفر به شش ميليارد نفر افزايش داده است. جهانی که به تنهائی بيست برابر بقيه کشورهای جهان دانشگاه و انستيتو ولابراتوارومتخصص دارد.
آن راهی که علم و دانش و شواهد را قبول دارد. راهی که نظریه تکامل و اخلاق تکاملی را داد و آفرینش را نفی کرد. راهی که علم را بر ایمان ترجیح میدهد.


و راه ديگری که در برابر تو است، راه آن بخش ديگر از همين جهان بشری است که امروزه کشور تو درگروه بندی جهانی جزئی از آن است ، هرچند که از ديدگاه نژادی و زبانی و از نظر فرهنگی همچنان عضو خانواده آريائی است که بخش اعظم از جهان برتر امروز بدان تعلق دارد. واين جهان ديگری که امروز تو جزئی ازآن شناخته ميشوی ، دنيائی است که مدتها است در لاک قرون وسطائی خود به خواب اصحاب کهف فرورفته است. نه هيچ سهمی درنوآوری های علمی و فنی جهان امروز ما داشته است، نه در اين مدت هيچ قدمی درراه پيشرفت تمدن بشری برداشته است. راهها و راه آهن هايش را ديگران ساخته اند، معادنش بدست ديگران استخراج شده اند، کارخانه هايش بدست ديگران برپا شده اند ، کشاورزی و صنعت و بازرگانی واقتصادش ازديگران مايه گرفته اند، دروس دانشگاهيش از ديگران نسخه برداری شده اند ، بيمارستانهايش با شيوه های پزشکی ديگران و با داروهای ديگران گشته اند و ميگردند، و زندگی روزمره مردمش چنان با استفاده از فرآورده های صنعتی بزرگ و کوچک ديگران آميخته است که اگر تنها چند روز اين فرآورده ها را از او بگيرند به دنيای قرون وسطائی خودش باز خواهد گشت.
حتی سلاح هائی که درکشور های مختلف اين جهان اسلامی برای سرکوبی مردم خود آنها يا برای کشتار " برادران" مسلمان فلکزده ای درديگر کشورهای مسلمان بکار گرفته ميشود، و کليدهائی که به گردن نوجوانان و کودکان آنها آويخته ميشود تا پس از شهادت درروی مين های ساخت نامسلمانان درهای خانه های بهشتی خود را درجهان ديگر با آنها بگشايند ، درکارخانه های اسلحه سازی يا کليد سازی ديگران ساخته ميشود. قدرت نمائی های نظامی و مانورهای ذوالفقار و طريق القدس و ثامن الائمه او با پشتوانه توپها و تانکها و موشکهای ساخت ديگران صورت ميگيرد و شعارهای اله اکبر او با بلند گوهای ساخت ديگران طنين اندازميشود. واين همان بخشی از جهان امروز ما است که روزگاری صدر نشين تمدن جهان بود، و اگر امروز بدين حد از ورشکستگی رسيده است 

برگرفته از بخش پایانی کتاب تولدی دیکر

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر