پیام


قـومی متفكرند در مـذهب و دیـن *** قومی به گمان فتاده در راه یقین
می ترسم از آن كه بانگ آید روزی *** كای بیخبران راه نه آنست و نه این

دوستان عزیز مهم نیست که احمدی نژاد یا خامنه ای یا فلانی چه گفته و چه کرده.
این حکومت از بیدار شدن من و تو میترسد
مهم این است که من و تو به هم چه می گوییم

۱۳۸۹ مرداد ۲۶, سه‌شنبه

تفسیر کردن یا تحریف کردن؟


بعضی وقتها هنگام بحث با بعضی افراد مذهبی و که سنگ مذهب رو به سینه میزنن با یک مغلطه جالب روبه رو میشم که می خواهم آن را برای شما توضیح بدهم.
برای نمونه این آیه را عنوان میکنم:
نِسَآؤُكُمْ حَرْثٌ لَّكُمْ فَأْتُواْ حَرْثَكُمْ أَنَّى شِئْتُمْ وَقَدِّمُواْ لأَنفُسِكُمْ وَاتَّقُواْ اللّهَ وَاعْلَمُواْ أَنَّكُم مُّلاَقُوهُ وَبَشِّرِ الْمُؤْمِنِينَ " بقره/ 223 زنان شما كشتزار شما هستند پس از هر جا كه خواهيد به كشتزار خود [در]آييد و آنها را براى خودتان مقدم داريد و از الله بترسید و بدانيد كه او را ديدار خواهيد كرد و مؤمنان را مژده ده.
و از طرف می پرسم : چرا خدا این دید را برای مردان ایجاد میکند که زنانشان کشتزارهای آن ها هستند؟ چرا می گوید کشتزار و چیز بهتری نمی گوید؟ معنی روشن کشتزار چیست؟
کشتزار یعنی زمینی که میشود در آن کاشت و سپس برداشت کرد. با نگاه کردن به معنی واضح آیه و بدون هیچ گونه تفسیر متوجه می شویم که در اینجا یک دید کالا گونه به زن وجود دارد. اگر کمی زیاده روی کنم و معنی ذهنی خودم رو بگم این میشه که زنان برای این هستند که شما بتوانید از آنها بچه دار شوید و هر جور دلتان می خواهد با آنها رفتار (آمیزش) کنید.

حالا چرا در مقابل این آیه ، آیه ای نیامده تا بگوید: « مردان الاغ شما هستند برای پولدار شدن ، پس هرجور که دلتان میخواهد با آنها رفتار کنید، باشد که خدا آن ها را آفرید تا شما راحت زندگی کنید »
اگر اینچنین آیه وجود داشت می توانستیم بگوییم خدا برای زنها هم ارزش قائل شده است و عادلانه قضاوت میکند. آیه در مقابل آیه. (نمی دونم چرا این آیه ای که گفتم به دلم نمی چسبه!)
ولی مگر این مذهبیون گرامی قبول میکنند! سریع موضوع را عوض می کنند و می خواهند بگویند منظور خدا از این آیه این نیست، بلکه این آیه در بطن خود مفاهیمی پنهان و ارزشمند دارد که باید به آنها پی ببرید! و شروع می کنند به تفسیر آیه که من چندتا از این تفسیرها را در اینجا کپی میکنم:
 
{{ 1      کشتزار وجود ارزشمندی است که با احترام به آن نگریسته می شود. زن نیز صاحب ارزش است و برای یک رابطه خوب باید نگاهی محترمانه به او داشت. (کشتزار در دید چه کسی ارزشمند است؟ اگر کشتزار محصول ندهد آنوقت ارزش دارد؟ و ...)
   2      برای بهره بردن از کشتزار باید به آن رسید، شخمش زد، به آبیاری اش توجه داشت، آفاتش را گرفت و چون ثمره اش به بار نشست از آن بهره مند شد. زن نیز ماهیتی چنین دارد. توجه به نیازهایش و فراهم آوردن فضایی رمانتیک لازم است تا احساس زن شکوفا شده و به بار نشیند و چون قرص ماه بدرخشد. در این زمان، نه تنها او به ارگاسمی عمیق می رسد که مرد را نیز بهره مند از لذتی عمیق می کند. (توضیح خواهم داد)
   3    وارد شدن به راه، معنای نفی سکس مقعدی را دارد- عملی که به ماهیت رابطه صدمه وارد کرده و عوارض جسمی و روحی خاص خود را به همراه دارد.( تو آیه گفته که از هرجا! نگفته از در یا دروازه!)
اگر قرآن می گوید معرفتی پنهان در دل آیات است، منظورش همین نحوه تفسیر است که کسب آن فقط نیازمند استفاده از اصول عقلی و تفسیر بر اساس بارمعنایی لغات و نه باورهای ذهنی ماست. }}

خب باشد ، خدا کند که شما این مفاهیم را از این آیه بفهمید. ولی توجه کنید که کمتر از 1 سال است که این تفسیر مد شده است!
کشتزار باید شخم زد، به آبیاری اش توجه داشت و ... .  اگر پزشکان غربی و کافر نبودند که شما مسلمان ها عمری نمی فهمیدید که زن هم میتواند به ارگاسم برسد و از س.ک.س لذت ببرد. بیش از هزاران سال است که مردم این آیه را خوانده اند و هزاران سال است که زنان از س.ک.س لذت نبرده اند و لذت بردن را گناه میدانستند و آنچنان این عقیده گسترده شد که مسلمانان هم به ختنه کردن دخترانشان روی آوردند. اما اگر خدا کمی بیشتر عرضه داشت و بهتر و روشن تر مقصودش را میرساند دیگر هیچ کدام از این اتفاقات نمی افتاد. تقصیر مردم بی سواد نبوده است که نفهمیده اند این آیه چه میگوید. تقصیر خدا است که طوری حرف زده که باعث شده حتی امامان و فقها به این پی نبرند که زن هم می تواند به ارگاسم برسد.

اما حالا میروم سراغ مغلطه ای که گفتم. این مغلطه می گوید "معرفتی پنهان در دل آیات است پس باید آیات را تفسیر کنیم".
 چه چیز باعث می شود که آیات را تفسیر کنند؟
با خود میگن «این آیه معنی نمی دهد یا معنی بدی میدهد ، پس چون حتما این کتاب خداست باید مشکلی نداشته باشد. در نتیجه من باید معنی خوبی از این آیه در بیارم!» این خود مغلطه مصادره به مطلوب است! کی گفته این کتاب خداست؟ ما قرار است با بررسی این آیات به این نتیجه برسیم که آیا این کتاب خدا هست یا نه.
اما اگر هم فرض کنیم که این کتاب خداست، آیا حق داریم آیات را تفسیر کنیم؟ آیا تفسیر با تحریف فرقی دارد؟
 
در تحریف می آیند متن اصلی را تغییر میدهند یعنی یک جمله یا کلمه را حذف یا اظافه می کنند. (به دست بردن در متن اصلی تحریف میگویند.)
در تفسیر کردن بعد از معنی کردن متن از عربی به فارسی ، معنی متن را تغییر میدهند. (به دست بردن در معنی یک متن تفسیر میگویند.)
نتیجه هر دو کار یکی است و هیچ فرقی نمی کند. طرف با خواندن تفسیر، مفهوم  متفاوتی از متن اصلی برداشت می کند.
 
خدا که بی سواد نبوده! بلد بوده حرف بزنه و مقصودش رو برسونه. مگر این مذهبی ها مدعی نمیشن که عربی برترین و دقیق ترین زبان است و خدا به همین دلیل این زبان را انتخاب کرده؟ پس این تفسیرات چی هستن که بین دستورات خدا و بنده اش قرار میگیرند و گفته های خدا را تغییر میدهند؟ مگر خدا به صورت رمزگذاری شده حرف زده که شما رمزگشایی میکنید؟!!
اگر یک عرب رو که فارسی بلده رو بشونید و بگید این تفسیرات قرآن را ترجمه کن و به عربی به ما بده، آیا آنوقت به کتاب قرآن میرسیم؟


در ادامه از چند بُعد به آیه بالا نگاه می اندازم و بخشی از آن را تفسیر میکنم:
بعد اول،  تفسیر انسان امروزی: برای بهره بردن از کشتزار باید به آن رسید، شخمش زد، به آبیاری اش توجه داشت، آفاتش را گرفت و چون ثمره اش به بار نشست از آن بهره مند شد. زن نیز ماهیتی چنین دارد. توجه به نیازهایش و فراهم آوردن فضایی رمانتیک لازم است تا احساس زن شکوفا شده و به بار نشیند و چون قرص ماه بدرخشد. در این زمان، نه تنها او به ارگاسمی عمیق می رسد که مرد را نیز بهره مند از لذتی عمیق می کند.
بعد دوم، یک مرد قدیمی: کشتزار یعنی زمینی که بتوان در آن کاشت و برداشت کرد. اینچنین زمینی ارزش دارد و باید به آن رسید نه زمینی که محصول نمیدهد. چون شما کشاورز هستید و تخم را شما می پاشید پس محصول ندادن زمین مشکل شما نیست، مشکل از کشتزار شماست. آنرا عوض کنید.
بعد سوم، یک سکسیست : برای بهره بردن از کشتزار باید به آن رسید، شخمش زد، به آبیاری اش توجه داشت . همانطور که گفتیم باید شخم زد، شخم زدن نیاز به قدرت دارد، پس اگر دیدید که نمیتوانید کشتزار خود را شخم بزنید از یک گاو نر استفاده کنید از قدیم گفته اند که "گاو نر میخواهد و مرد کهن" تازه اینگونه کشتزار شما بیشتر آبیاری میشود.

شاید بگویید که این ها دور از ذهن هستند. اما اگر کسی در 200 سال پیش این آیه را تفسیر میکرد ، از بعد دوم به قضیه نگاه میکرد. و اگر دید کالا گونه کنونی به زن و استفاده آن برای تجارت س.ک.س پیش برود، بعد سوم عادی و رایج خواهد شد.
و همانگونه که این تصورات برای شما سخت و دور از ذهن است برای آن عده هم که در دو بُعد دیگر هستند تصورات و تفسیر شما از این آیه سخت وبه دور از ذهن می نماید. چون در شرایط زمانی و مکانی مختلفی قرار دارید.



اکنون فهمیدید که تفسیر چه خطرات و ضررهایی دارد. با تفسیر می توان هر کاری کرد ، مانند تحریف است اما قویتر و موزیانه تر.

آریابُد

۴ نظر:

  1. درود آریابد. رضاخان هستم. نمیدونستم که در دنیای مجازی, خارج از کلوب هم فعالیت میکنی.
    مطالبت بسیار ارزشمنده.
    جالب اینجاست که هنوز فیلتر نشده!!!
    تو کلوب هم اعلام کن تا دوستان بیان اینجا و از مطالب استفاده کنند.
    برقرار باشی دوست من.
    زنده باد حقیقت....!!!

    پاسخحذف
  2. من نمی دانم شما از این مطالب نوشته شده پ منظوری دازید؟!!!

    پاسخحذف
  3. اولا شما این معانی را از کجا آورده اید؟ آیا مرجع ترجمه ذکر شده شما چرا دین را مورد انتقاد می گیرید در صورتی مشکلتان با دولتتان هست.چه می خواهی عزیزم آزادی خون می خواهد که شما غیرتش و انگیزه اش را نداشتید صاحبان عزم ننگ ناموس تان را از زیر نوکری آمریکا ای هانجات دادند.اگر مردی این را پاکش نکن این راپاکش نکن جیره خورا.مامان فتنه گری ها برای تان متاسفم

    پاسخحذف
  4. مشکل من با این دولت اسلامی هست. و این دولت انسان ستیز که ذزه ای برای انسان ها و حقوقشان ارزش قائل نمیشود ریشه در ایدئولوژی اسلامی دارد. نه تنها اسلام را زیر سوال میبرم بلکه با تمام ادیان اینچنینی مبارزه خواهم کرد تا شرافت و ارزش انسانی دوباره برگردد.

    پاسخحذف