پیام


قـومی متفكرند در مـذهب و دیـن *** قومی به گمان فتاده در راه یقین
می ترسم از آن كه بانگ آید روزی *** كای بیخبران راه نه آنست و نه این

دوستان عزیز مهم نیست که احمدی نژاد یا خامنه ای یا فلانی چه گفته و چه کرده.
این حکومت از بیدار شدن من و تو میترسد
مهم این است که من و تو به هم چه می گوییم

۱۳۸۸ اسفند ۷, جمعه

شعر گدایی از انوری

متن موسیقی آریایی نژاد از شهریار و شکیلا

آریایی نژاد  - شهریار با همراهی شکیلا

شکیلا:
در این خاک زرخیز ایران زمین
نبودن جز مردمی پاک دین
چو مهر و وفا بود خود کیششان
گنه بود آزار کس پیششان

شهریار:
همه بنده ی ناب یزدان پاک
همه دل پر از مهر این آب و خاک
پدر در پدر آریایی نژاد
ز پشت فریدون نیکو نهاد

کجا رفت آن دانش و هوش ما
که شد مهر میهن فراموش ما
نبود این چنین کشور و دین ما
کجا رفت آیین دیرین ما

شکیلا:
گران مایه بود آن که بودی دبیر
گرامی بدان پس که بودی دلیر
به یزدان که گر ما خرد داشتیم
کجا این سرانجام بد داشتیم

شهریار:
نه دشمن در این بوم و بر لانه داشت
نه بیگانه جایی در این خانه داشت
از آن روز دشمن به ما چیره گشت
که ما را روان و خرد تیره گشت
آریایی نژاد  - شهریار با همراهی شکیلا
 

شکیلا:
از آن روز این خانه ویرانه شد
که نان آورش مرد بیگانه شد
چو ناکس به ده ، کد خدایی کند
کشاورز باید گدایی کند

شهریار:
اگر مایه ی زندگی ، بندگی است
دو صد بار مردن به از زندگی است

شکیلا:
بیا تا بکوشیم و جنگ آوریم
برون سر از این بار ننگ آوریم

هم خوانی:
اگر مایه ی زندگی بندگی است
دو صد بار مردن به از زندگی است
بیا تا بکوشیم و جنگ آوریم
برون سر از این بار ننگ آوریم

شناخت کتاب خیام و آن دروغ دلاویز

 شناخت کتاب خیام و آن دروغ دلاویز از معین زاده
بشرهمواره گرفتار این نگرانی بوده است که بعد از مردن به کجا می رود و فردای مرگش به چه سرنوشتی دچار خواهد شد!؟
 بزرگان بسیاری – حتی پیغمبران – پاسخ هایی به این سئوالات داده اند، اما هیچ کدام نتوانسته اند این نگرانی دلهره آمیز را از دل انسان بیرون کنند  
 نویسنده ی این کتاب، در یک قصه ی تخیلی با طرح مجد د این بحث فلسفی – تاریخی و با      یاری گرفتن از افکار متفکر نامدار ایرانی، حکیم عمر خیام نیشابوری به این پرسش ها پاسخ می دهد، پاسخی غیر از آنچه که تاکنون شنیده ایم و خوانده ایم.
 خواننده با خواندن این کتاب، درک و دریافت دیگری از زندگی پیدا می کنند، نگرانی و دلهره اش نسبت به - دنیای آخرت -  تخفیف می یابد و آرامش خیال و تفکر نوینی به او  روی می آورد 
خواندن این کتاب را به کسانی که می خواهند بدانند، در آخرت چه خبر است! بهشت چگونه جایی است وآنهایی که در آنجا هستند، چه می کنند! چه می گویند و روزگارشان چگونه می گذرد! توصیه می کنم

******************** 



۱۳۸۸ اسفند ۶, پنجشنبه

داستان تاريخي اعدام بابک خرمدين



روز قبل از اعدام،خليفه با بزرگان دربارش مشورت كرد كه چگونه بابك را درشهر بگرداند و به مردم نشان بدهد تا همه بتوانند وي را ببينند.  بنا بر نظر يكي از درباريان قرار برآن شد كه وي را سوار بر پيلي كرده در شهر بگردانند. 
پيل را با حنا رنگ كردند و نقش و نگار برآن زدند؛ و بابك را در رختي زنانه و بسيارزننده و تحقيركننده برآن نشاندند و درشهر به گردش درآوردند.

پس ازآن مراسم اعدام بابك با سروصداي بسيار زياد با حضور شخص خليفه برفراز سكوي مخصوصي كه براي اين كار دربيرون شهر تهيه شده بود، برگزار شد.
براي آنكه همه‌ي مردم بشنوند كه اكنون دژخيم به بابك نزديك ميشود و دقايقي ديگر بابك اعدام خواهد شد، چندين جارچي در اطراف و اكناف با صداي بلند بانگ ميزدند نَوَد نَوَد اين اسمِ دژخيم بود و همه اورا ميشناختند .



در زبان عربی چهار حرف "پ گ ژ چ" وجود ندارد

 مقایسه زبان پارسی با زبان فارسی
در زبان عربی چهار حرف: پ گ ژ چ وجود ندارد. آن‌ها به جای این ۴ حرف، از واج‌های : ف -ب- ک ز - ج بهره می‌گیرند.
 
و اما: چون عرب‌ها نمی‌توانند «پ» را بر زبان برانند، بنابراین ما ایرانی‌ها،
به پیل می‌گوییم: فیل
به پور سينا می­گوييم: ابوعلی سينا
به پلپل می‌گوییم: فلفل
به پهلویات باباطاهر می‌گوییم: فهلویات باباطاهر
به سپیدرود می‌گوییم: سفیدرود
به سپاهان می‌گوییم: اصفهان
به پردیس می‌گوییم: فردوس
به پلاتون می‌گوییم: افلاطون
به تهماسپ می‌گوییم: تهماسب
به پارس می‌گوییم: فارس
به پساوند می‌گوییم: بساوند
به پارسی می‌گوییم: فارسی!
به پادافره می‌گوییم: مجازات،مکافات، تعزیر، جزا، تنبیه...
به پاداش هم می‌گوییم: جایزه



۱۳۸۸ اسفند ۲, یکشنبه

شمارش معکوس برای "مرگ کتاب" در ایران

کالاهای فرهنگی بخصوص کتاب از جمله اقلامی هستند که در اکثر خانواده های ایرانی برای ورود به سبد خرید خانوار در اولویت قرار نمی گیرند.و تحقیقات نشان داده که وقتی از این خانواده ها علت را جویا شویم مشکلات اقتصادی را علت اصلی عدم اهمیت دادن به این کالای ارزشمند می دانند. این در حالی است که در مقابل ،کمتر کسی است که از تاثیرات شگرف کتاب در لایه های مختلف زندگی و لزوم و میزان اهمیت این کالای مهم فرهنگی خبر نداشته باشد. این در حالی است که بررسی ها نشان داده ،افرادی که اهل مطالعه و کتاب خوان باشند در طول زندگی در صورت مواجهه با مشکلات، بیشتر از سایرین در حل مشکلات موفق ترند.
با یک نگاه کلی به نحوه هزینه کردن در طول یک روز در یک خانواده ایرانی که اتفاقا گله مند از شرایط اقتصادی هم هست،شاهد این خواهیم بود که این خانواده ها برای ضرر به خود و جامعه به راحتی هزینه می کنندحتی هزینه هایی که باعث آسیبهای جانی هم می شود  اما برای کمک به توسعه فکری فرهنگی خود و  جامعه که شاید یک دهم این هزینه هم نشود دریغ از یک ریال....
با این احتساب شاید خیلی تعجب برانگیز نباشد که سرانه مطالعه در ایران 8 دقیقه در روز است. که البته این 8 دقیقه با احتساب دانش آموزان و دانشجویان که به نوعی موظف به مطالعه هستند اعلام شده است . در فرانسه با ۵۵ میلیون نفر جمعیت هر روز ۳۵۰ هزار جلد کتاب به فروش می‌رسد، اما در کشور ما هر ایرانی در هر هزار و ۸۹۲ روز فقط یک کتاب می‌خواند. و شاید لازم باشد بدانیم که در همین جامعه ای که مشکلات اقتصادی را به عنوان مانع مطرح می کنند و در سرانه مطالعه یکی از عقب مانده ترین کشورهاست اما در یکسری هزینه های دیگر از سایر کشورها پیشتاز است بگونه ای که در ایران روزانه 5/14میلیون نخ سیگار دود می شود که با احتساب هر نخ سیگار 100تومان، محاسبه کنید در طول روز برای ضرر زدن به خود ،خانواده و جامعه چه هزینه هنگفتی متحمل می شویم اما برای خرید کتاب مشکلات اقتصادی بیداد می کند!در ضمن زنها و دختر خانمهای ایرانی دومین مصرف کننده لوازم آرایش در خاورمیانه هستند یعنی سالانه حدود یک میلیارد تومان هزینه برای آسیب به پوست و ضررهای دیگری که مجال پرداخت به آنها نیست هزینه می کنند.علاوه بر اینها بجای خرید کتاب برای کودکانمان ،مدام در سوپرمارکت محله در حال خرید چیپس و پفک و تنقلات مضری هستیم که بارها بر منع کودکان از آنها  تاکید شده اما درحالیکه مصرف کنندگان 90 درصدی این تنقلات هستیم با همان هزینه های هنگفت، ولی حاضر به خرید یک کتاب 3یا 4 هزار تومانی برای فرزندمان نیستیم.و هزاران مورد دیگر که فرصتی برای پرداخت به آنها نیست و تقریبا همه خانواده های ایرانی هم با آنها درگیر هستند.بنابراین نمی توان گفت که مشکلات اقتصادی عامل اصلی این کاهش سرانه مطالعه شده است



شعرها و رباعیات از فرخی یزدی

شعرها و رباعیاتی کمیاب از فرخی یزدی
این شعرها سیاسی هستند و یزدی اینها رو به خاطر شرایط بد خود گفته است که در نهایت باعث شد دهانش را بدوزند، و بعد از این همه سال از سروده شدن این شعرها شرایط ما بهتر نشده. شاید برای اینه که مردم بی سوادند (مردمی با مدارک بالا ولی اطلاعات عمومی کم وبی خبر از تاریخ خود) و یا روحیه وطن پرستی خود را از دست داده اند. به امید روزی که ایرانی آزاد و سربلند داشته باشیم
مرورگرهای پیشنهادی: اُپرا - موزیلا

 *******************

*******************

۱۳۸۸ بهمن ۳۰, جمعه

اشعاری از محمدتقی بهار

تو این پست تعدادی از شعرهای محمد تقی بهار که من خوانده ام و خوشم اومده میزارم
مرورگرهای پیشنهادی: اُپرا - موزیلا

من با کیم؟!!

در محرم

محشر خر

از ماست که بر ماست

آرمان شاعر

فتنه های آشکار

تا کی و چند؟

جهنم

جغد جنگ

حبسّیه

امان از من و تو


محمد تقی بهار