پیام


قـومی متفكرند در مـذهب و دیـن *** قومی به گمان فتاده در راه یقین
می ترسم از آن كه بانگ آید روزی *** كای بیخبران راه نه آنست و نه این

دوستان عزیز مهم نیست که احمدی نژاد یا خامنه ای یا فلانی چه گفته و چه کرده.
این حکومت از بیدار شدن من و تو میترسد
مهم این است که من و تو به هم چه می گوییم

۱۳۸۹ دی ۱۳, دوشنبه

مثلث زَر ، زور ، تزویر

مثلث زَر ، زور ، تزویر
مثلث بازار , سپاه , ولایت فقیه

""از سه شنبه هفته گذشته شاهد اعتصاب و بستن بازاز از یکسو، مذاکرات دولت با نمایندگان بازاریان از سوی دیگر و همچنین حضور پر رنگ نیروهای انتظامی در بازار هستیم. این مذاکرات با عقب‌نشینی دولت با توافق افزایش ۱۵ درصدی بجای ۷۰درصد مالیات برای بازار پایان یافت.""

دکتر کوروش عرفانی، جامعه ‏شناس، در پیوند با بحران اخیر، به نقش بازار در سه دوره‏ی مشروطیت، جنبش ملی شدن صنعت نفت و انقلاب سال ۱۳۵۷ می‌پردازد. او بر این باور است که بازار در همه‏ی این دوره‏ها، هر زمان که منافع خود را در خطر می‏بیند، چاره‏ای جز شرکت فعال در جنبش‏های اجتماعی نداشته است:

کوروش عرفانی: «برای نمونه به سرآغاز جنبش مشروطیت اشاره می‏کنم که توسط بازاری‏ها در اعتراض به افزایش قیمت شکر آغاز شد؛ یا حمایتی که بازاری‏ها در ابتدای جنبش ملی شدن نفت از این حرکت اجتماعی داشتند؛ آن‌هم به این دلیل که سرمایه‌‏‌ی عظیمی که تا آن زمان در اختیار سرمایه‏گذار‌های خارجی بود، داشت به اقتصاد داخل کشور تزریق می‌شد.



بازاری‌ها هم‏چنین مخالفت خیلی جدی‏ای با رژیم سلطنتی محمدرضا پهلوی داشتند. چون فرآیند نوین‏سازی اقتصادی‏ای که آن زمان آغاز شده بود و به‏خصوص آوردن مدرنیزاسیون به درون شبکه‏ی تولید صنعتی، در عمل می‏رفت تا اوضاع اقتصادی و تابع آن، جایگاه اجتماعی بازار را به‏خطر بیاندازد.»

دکتر عرفانی بر این باور است که مشخصه‏ی شرکت بازار در انقلاب سال ۱۳۵۷، نسبت به دوران‏های قبلی در آن نهفته بود که پس از انقلاب بهمن، بازار توانایی‏های اقتصادی خود را در پیوند با نهاد روحانیت، در خدمت اهداف سیاسی و اقتصادی قرار داد و آن اتفاق، نمود خود را در بازاری کردن اقتصاد ایران متجلی کرد. یعنی گفتمان دلالی و بردن سودهای کلان یک شبه و عدم تولید، گفتمان مسلط اقتصاد ایران می‏گردد:

«بازار شروع می‏کند به بازاری کردن اقتصاد ایران و در پی آن، فرهنگ بازاری نه فقط بر مجموعه‏ی فعالیت‏های اقتصادی حاکم بر کشور، به‏خصوص بعد از پایان جنگ و آغاز دوره‏ی خصوصی‏سازی‏های ریاست ‏جمهوری دوره‏ی نخست رفسنجانی حاکم می‏شود، بلکه تفکر بازاری نیز بر سیاست ایران حاکم می‏شود.